Yellow Bullet Forums banner

Helmholtz-resonator afstemming voor een "hoog" uitlaatsysteem.

8.6K views 11 replies 7 participants last post by  ForceFed86  
#1 ·
Na het persoonlijk horen van Corsa extreme uitlaatsystemen en het bekijken van deze video van een opengemaakt systeem, lijkt het erop dat ze gewoon de Helmholtz-resonatormethode gebruiken, maar dan in omgekeerde toepassing. Het lijkt erop dat ze een superkorte Helmholtz-resonator gebruiken om de lage frequenties te elimineren, en vervolgens een holle "blikkerige" kamer gebruiken om het hoogfrequente geluid te versterken? Kan me vergissen... maar ze klinken totaal anders dan elke andere uitlaatdemper die ik heb gehoord.

Ik wil hier een doe-het-zelf-versie van opzetten... Ik was benieuwd of de "kamer" echt nodig is? Zou een simpele pijp zoals deze direct na de header, die afgedopt is, veel laagfrequent geluid elimineren? Is de pijp nr. 2 nodig? Ik zie dat nooit op de Helmholtz-resonator websites/video's.

Dit is voor een raceauto, niet voor dagelijks gebruik. Maak me geen zorgen over lawaai. Gewoon op zoek naar het meer "exotische" hoogfrequente uitlaatgeluid. Dit is voor een 13:1 5.3 LS met ITB's.

Image
Image

Hier is een video van het typische hoogfrequente Corsa-uitlaatgeluid waar ik naar op zoek was.

#3 · (Edited)
Ik heb in het verleden meerdere resonatoren gebruikt en dat dempt de noot over de hele linie in alle frequentiebereiken. Ik probeer de lage frequenties zoveel mogelijk te dempen en tegelijkertijd de hogere frequenties te accentueren.

Wat ik denk dat de Corsa-systemen doen. Ik weet alleen niet zeker of de hele Helmholtz-resonatortheorie van toepassing is. Het lijkt erop dat het over het algemeen een vrij smal toerentalbereik is dat specifiek wordt gebruikt om drone te elimineren en niet om het "muscle car"-geluid te elimineren en het "super car"-"exotische" geluid te accentueren.

Hier is nog een goed voorbeeld van de twee geluiden waar ik het over heb.

#4 ·
Je "annuleert" niet, of correcter gezegd, je verzwakt lage frequenties niet met korte Helmholtz-buislengtes. De eerste ontstekingsfrequentie in een V8 is gelijk aan RPM/60 keer het aantal cilinders. Frequenties lager dan 250 Hz hebben lange golflengtes en worden verzwakt door een HH-buis met een lengte van 1/2 de golflengte om een retourgolf te bereiken die 180* uit fase is met de reguliere golf, vandaar verzwakking. Er is niet genoeg ruimte onder een auto om de eerste twee orden van uitlaatgeluid te verzwakken, dus de hogere frequenties worden gericht op "annulering". Sorry, dit is gewoon de fysica van geluid.
De 180*-headers hebben een basis geluidseigenschap/idee ingebouwd zonder dempers of resonatoren. Klinkt als poep bij lage toerentallen en "whoops" behoorlijk goed als de toerentallen omhoog gaan. Er is geen vervanging voor 180*-krukassen en headers op een V8 of siamese 6-cilinders in een V12 voor dat zoete geluid dat eindigt als een schreeuw op zijn RPM-piek.

#5 ·
Waardeer de reactie.

Zeker niet dat ik de wetenschap ervan begrijp. Ik merkte gewoon dat de meeste een relatief lange buislengte gebruiken om drone bij lagere toerentallen te elimineren. Toen merkte ik op dat de CORSA-systemen eruitzagen als een kleine "J-pipe".

Ik probeerde alleen maar te achterhalen waarom ze zo'n schorre "exotische" toon hebben in vergelijking met het standaard gebrom van een SBC-uitlaatsysteem.

De Corsa extreme lijn ziet er voor het grootste deel uit als een straight-through design.

Image

Maar de Corsa sport ziet er extreem anders uit.
Image

Hier is nog een voorbeeld. Dit is een straight piped setup met wat lijkt op verschillende afzonderlijke Helmholtz-buizen. Klinkt geweldig IMO.

Image

#7 ·
Een ding dat kan worden afgesteld, is hoe de schaal trilt. Laat de schaal trillen op de gewenste frequentie, wat de hogere toonhoogte kan zijn waar je naar verwijst.
Ik denk dat dat er ook wel eens een groot deel van kan zijn. Het enige dat logisch is. Wat me helaas opzadelt met veel te betalen voor een uitlaatdemper die trilt... gaat me om de een of andere reden tegen de borst.

Benieuwd of ik verschillende diktes en lengtes linten van roestvrijstalen plaat in de rechte pijpen zou kunnen proberen te schuiven en te kijken of ik er een op een coole manier kan laten resoneren! :LOL: